
Bemelegítés: Klubforma rozzant szobácska, a fotelokban leterülve nyolc kigyúrt harmincas, kanbuli-hangulat, halomban fröccsöntött poharak, látom, a pezsgő már fogytán. Koncert előtti lazulás, a menedzser azonban kőkemény: "Te és te interjúra fel!" Az áldozat Varga György lesz, barátságosan mosolyog, hát mellé zuhanok. Dzungi alias Győző a Mirigyek néma nőalakja és arcjátékosa, a tánckombinációk, dumák, böfögések és ételmutatványok nagymestere.
Négy óra kőkemény mutatvány
- Csak lazán?
- Ilyenkor van egy kis szusszanásra időnk. Egyébként minden halál pontosan megtervezett. Már délután ötkor a helyszínen vagyunk, jön egy kis bemelegítés, aztán előadás előtt a beöltözésig van egy kis időnk, ilyenkor többnyire interjúkat adunk vagy dedikálunk. Az italozás ritka pillanat - legalábbis koncert előtt -, különben nem bírnánk a színpadi munkát. A buli végén aztán jöhet az ellazulás. Egy-egy fellépés általában négy óra kőkemény mutatvány, de a hangulat mindig jó, mindig akad egy-két ember, aki a többieket felpörgeti és gondoskodik arról, hogy jól érezzük magunkat.
Minden egy házibulin kezdődőt
- A kezdet?
- Nyolc éve, egy húszfős szilveszteri házibulin kezdődött minden. A baráti társaság szórakoztatására kitaláltunk pár paródiát. Élveztük, a közönség is vevő volt rá, így a buli után a magunk szórakoztatására tovább folytattuk a bohóckodást. Két gitárosunkat leszámítva akkoriban még egyikünk sem foglalkozott zenéléssel, mindenki kezdőnek számított, a dobosunk pár hét alatt tanult meg játszani, emlékszem kétezer forintért vette az első felszerelését. Négy év alatt híre ment a dolognak, aztán komolyabban nekilátunk a paródiagyártásnak. Az első nagylemezünk, a Fetrengés '94-ben jelent meg, és pár hét alatt aranylemez lett. Azóta gőzerővel hajtunk ezen a vágányon.
- Szöveggyár?
- Rengeteget utazunk, közben a buszon jönnek az ötletek. Míg Szombathelyre értünk négy dalszöveg is megszületett. Mindegyiket mi magunk írjuk, a poénokat együtt fundáljuk ki. A jelmezeket, a színpadi ötleteket, a kis jeleneteket, a közbeékelt reklámokat is közösen találjuk ki. A daloknál is, amit lehet, magunk játszunk, előfordul, hogy a női énekhangot is mi produkáljuk, máskor profi énekesnőre bízzuk a munkát.
Csak semmi sértődés!
- Cenzúra, sértődés?
- A dalok miatt sértődés nem lehet, hiszen minden paródia előadásához előzetesen engedélyt kell kérnünk. Így utólag nem jön reklamáció.
- Mi is volt ezzel: "Nagylány lettem érzem igen újra, szétmarta a bugyimat az ultra"?
- Igen, ennél a számnál volt egy kis felháborodás. Az együttesnek tetszett ugyan, de a kiadó cég először nem tartotta jópofának. Aztán később belátta, hogy ez nem negatív reklám annak a bizonyos mosópornak.
- Hol a határ?
- Fontos, hogy a dalszövegek ne legyenek sértők, nem akarunk senkit sem lejáratni, vagy vérig sérteni. Működik az öncenzúra is, van, amikor az előadók azt jelezik vissza, például a Padödö-ék vagy a Bikini, hogy a paródia lehetett volna sokkal keményebb is.
- Rajongók?
- Érdekes a közönség, a koncertjeinken minden korosztály képviselteti magát. Szerencsés műfaj ez, mert az is szeret bennünket, aki az általunk kifigurázott együttes rajongója, és az is, aki esetleg utálja ezeket a slágereket.
Nem irigyek a mirigyek
- Zenei ízlés?
- Rockzenén nevelkedtünk, de mindenevők vagyunk. Szerintem büszkék lehetünk a magyar felhozatalra, világszínvonalú csapataink vannak.
- Irigyek a mirigyek?
- Egyáltalán nem, maximálisan tudunk örülni annak, ha jó dalok és új sztárok születnek. Ez saját érdekünk is, ha sok sláger születik, könnyebb válogatni és mi is sikeresebbek leszünk. Eljárunk a koncertekre, drukkolunk nekik, ötleteket adunk és kapunk tőlük.
Becsöngetés: a Mirigyek készülődnek, jöhet a ráncdalfesztivál selejtezője, benne az új számok és sztárok: Szolfés Rezső és kicsavart társai. Mint a cirkuszban... Projektorral megspékelt látvány mellé kifundált burleszk és kifacsart reklám-betétek, mértanilag megszerkesztett böfögések, és csöcsörészős hónaj-szagolgatós táncok járnak. Nem egy elmebajnokság, de sebaj...
pais